سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل

یکی از صنایعی که با پیشرفت گوشی‌های موبایل پیشرفت چشم گیری کرد، صنعت برنامه نویسی موبایل بود. امروزه توسعه دهندگان زیادی به دلیل در دسترس بودن موبایل‌ها علاقه مند شده‌اند تا نسخه های اپلیکیشنی وبسایت‌های خود را در اختیار عموم قرار دهند. این کار علاوه بر توسعه اپلیکیشن نویسی، سودآوری زیادی برای توسعه دهندگان این برنامه ها داشته است. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم تا با بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

برنامه نویسی موبایل

اگر نگاه گذرایی به سیستم عامل‌های گوشی‌های موبایل که هم اکنون در دسترس افراد هستند بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که دو سیستم عامل اندروید و ios، پرکاربردترین و محبوب‌ترین آن‌ها هستند. به همین دلیل افرادی که در حوزه برنامه نویسی موبایل فعالیت دارند، ترجیح می‌دهند برنامه‌هایی برای این دو سیستم عامل تهیه کنند.

زبان‌های برنامه نویسی موبایلی که در ادامه معرفی می‌کنیم، ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شود در بازار اپلیکیشن نویسی محبوبیت بالایی کسب کنند. از این رو، در ادامه به معرفی مهم‌ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل که پرکاربرد هستند می‌پردازیم.

برنامه نویسی اندروید

به کمک این زبان‌ها می‌توان برنامه‌هایی نوشت که صرفا بر روی سیستم عامل اندروید قابل استفاده هستند. مزیت زبان‌های برنامه نویسی اندوریدی این است که دست شما را برای اپلیکیشن نویسی خیلی باز می‌گذارند.

  • زبان Java

یکی از بهترین و قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی موبایل برای سیستم عامل‌های اندروید، جاوا است. این زبان برنامه نویسی که در سال 1995 تولید شد از پشتیبانی گوگل برخوردار بوده و سال‌هاست که توسط برنامه نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم اکنون نیز برنامه‌های زیادی هستند که توسط این زبان نوشته شده‌اند. برای استفاده از این زبان، باید برنامه نویسی را در محیط اندروید استودیو انجام داد.

  • زبان Kotlin

این زبان اپلیکیشن نویسی در مقایسه با جاوا عمر کوتاه‌تری دارد. اما برای افرادی که قصد شروع برنامه نویسی را دارند، مناسب‌تر است. البته باید اشاره کرد که زبان برنامه نویسی Kotlin با جاوا سازگاری مناسبی داشته و یادگیری آن نیز آسان‌تر است. البته جامعه آماری که از این زبان برای برنامه نویسی استفاده می‌کنند بسیار کوچک است. همین امر باعث شده است که در صورت برخورد با یک مشکل، سخت‌تر بتوانید به پاسخ برسید.

 

برنامه نویسی موبایل برای سیستم عامل ios

به کمک این زبان‌ های برنامه نویسی موبایل نیز تنها می‌توانید اپلیکیشن‌هایی طراحی کنید که صرفا بر روی سیستم عامل ios قابل اجرا هستند. البته باید اشاره کرد که به دلیل محدود بودن زبان های برنامه نویسی ios، نیاز به تحقیق و تفحص زیادی برای اینکه چه نوع زبانی را انتخاب کنید ندارید!

  • زبان Objective-C

نوعی زبان برنامه نویسی است که خود شرکت اپل برای توسعه اپلیکیشن‌های خود از آن استفاده می‌کند. زبان برنامه نویسی Objective-C نیز مانند زبان های C# و C++ مبتنی بر زبان C است. پس افرادی که با زبان C آشنایی دارند در استفاده از این زبان بسیار راحت خواهند بود. البته یک نکته اساسی که این میان وجود دارد، این است که شرکت اپل چند سالی است که زبان برنامه نویسی swift را به عنوان زبان برنامه نویسی موبایل برای اپلیکیشن‌های خودش معرفی کرده است.

همین امر باعث شده که این زبان به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای سیستم عامل ios انتخاب شود. با اینکه هنوز زبان Objective-C به صورت کامل از بین نرفته است اما دیگر یادگیری آن به درد اپلیکیشن نویسی نخواهد خورد.

  • زبان swift

در سال 2014 بود که شرکت اپل این زبان را به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی اپلیکیشن‌های خودش معرفی نمود. در مقایسه با زبان برنامه نویسی Objective-C، این زبان دارای برتری بیشتری است. از مهمترین مزایای آن هم می‌توان به یادگیری آسان‌تر آن اشاره کرد. اگر قصد دارید که برای دیوایس‌هایی مانند iPhone و یا iPad برنامه نویسی کنید، باید از زبان swift شروع کنید. امروزه شرکت‌های بزرگی مانند فایرفاکس نیز از همین زبان برای توسعه برنامه‌های خود که تحت نرم افزار ios هستند، استفاده می‌کند.

اپلیکیشن نویسی

با توجه به گسترش روزافزون استفاده از گوشی‌های هوشمند، بازار برنامه نویسی موبایل و اپلیکیشن نویسی داغ‌تر از همیشه شده است. البته توسعه دهندگان این نکته را می‌دانند که دو سیستم عامل اندروید و ios به عنوان پرکاربردترین سیستم عامل‌ها بوده و باید برنامه‌های خود را تحت این سیستم عامل‌ها تولید کنند. در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل، هم تحت سیستم عامل اندروید و هم ios، آشنا کرده و تا حدودی هم با مزایا و معایب هر کدام از آن ها آشنا کنیم.

این که شما از کدام یک از این زبان های برنامه نویسی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده کنید، کاملا به خودتان بستگی خواهد داشت. اینکه با کدام یک از زبان‌‌های برنامه نویسی موبایل آشنایی دارید؟ آیا به تازگی قصد ورود به اپلیکیشن نویسی را پیدا کرده اید یا در این حوزه دارای تجربه هستید؟ و …