سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین زبان های برنامه نویسی وب

اگر جزء کسانی هستید که می‌خواهید وارد دنیای برنامه نویسی تحت وب شوید، بهتر است قبل از هر چیز ابتدا با زبان‌های برنامه نویسی مختلف آشنا شده و سپس بدانید زبان های برنامه نویسی تحت وب کدامند و در نهایت تصمیم بگیرید که از کدام  یک از این زبان‌ها می‌خواهید برای وب استفاد کنید.

زبان های برنامه نویسی

معمولا زبان‌های برنامه‌نویسی را به شکل‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کنند که ما در ادامه به معرفی آنها با زبان ساده پرداخته و کاربردهای هر یک را بیان می‌کنیم تا شما با دید بازتری بتوانید زبان برنامه نویسی مناسب خود را انتخاب کنید.

زبان‌ های برنامه ‌نویسی بر‌‌اساس پلتفرم

پلتفرم بستری نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری است که سرویسی روی آن پیاده می‌شود. اجزای پلتفرم حاوی یک سخت‌افزار، سیستم عامل و برنامه‌هایی است که یک بستر مناسب را جهت اجرای برنامه‌ها فراهم می‌کند. اگر بخواهیم زبان های برنامه نویسی را براساس پلتفرم دسته بندی کنیم، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • برنامه‌نویسی تحت وب
  • برنامه‌نویسی تحت دسکتاپ
  • برنامه‌نویسی تحت موبایل

 

برنامه‌نویسی تحت دسکتاپ

یکی از زبان های برنامه نویسی، تحت دسکتاپ است و به زبان‌هایی گفته می‌شود که جهت تولید نرم‌افزار‌های کاربردی روی سیستم عامل‌های مختلف به کار می‌روند. نرم افزارهای اتوماسیون اداری، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای Multi Media، مرورگرها و … . مثال هایی از برنامه نویسی تحت دستکتاپ هستند. از زبان‌ های برنامه نویسی که در این مورد استفاده می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویندوز :  C#, java, javascript
  • لینوکس: java, python
  • مک: swift

برنامه‌ نویسی تحت موبایل

به زبان‌هایی گفته می‌شوند که در تولید اپلیکیشن‌های موبایلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی تحت موبایل، می‌توان انواع اپلیکیشن اندرویدی و ios را تولید کرد.

برنامه نویسی تحت وب

و اما سوالی که معمولا توسط علاقمندان به زبان های برنامه نویسی پرسیده می شود این است که بهترین زبان های برنامه نویسی تحت وب کدامند؟ اگر این سوالات برای شما هم ایجاد شده، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم به نوعی از برنامه نویسی می‌گویند که به منظور تولید نرم افزارهای تحت وب به کار می‌رود. برنامه‌های تحت وب معمولا با یکی از زبان های ASP.Net،PHP،JAVA، پایتون و … نوشته شده و سپس روی سرور نصب می‌شوند. به عبارت دیگر به زبان‌هایی گفته می شود که برای کار بر ‌روی وب و شبکه طراحی ایجاد شده‌اند. از این زبان‌ها برای ساخت انواع وب‌‌سایت‌ها، ایمیل، خرید آنلاین و … استفاده می‌شود. زبان های برنامه نویسی تحت وب شامل دو نوع زبان سمت کاربر (front-end) و زبان‌های تحت سرور (back-end) است.

از زبان های پرکاربرد در حوزه برنامه نویسی تحت وب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زبان‌های سمت کاربر

  • javascript
  • Html
  • css

زبان‌های سمت سرور

  • Php
  • python
  • ruby
  • NET

از دلایلی که سبب محبوبیت برنامه‌های تحت وب می‌شود می‌توان به سادگی و در دسترس بودن آنها در تمام طول شبانه روز اشاره کرد. برای استفاده از این برنامه‌ها فقط کافی است که کاربر با استفاده از یک مرورگر به اینترنت متصل شده و از برنامه مورد نظر خود استفاده کند. زمان‌هایی که شما در یک وبسایت در حال انجام کارهایی مثل ارسال ایمیل، انجام امور بانکی و… هستید، در واقع در حال استفاده از یک برنامه تحت وب هستید.

چرا از برنامه های تحت وب استفاده می کنید؟

  • نیاز به نصب نرم افزار نیست

زمانی که درحال استفاده از برنامه‌های تحت وب هستید، نیاز به هیچ dll یا زیر سیستمی ندارید. حتی اگر نیاز به dll یا فایل‌های دیگر باشد هم، می‌توان با بارگذاری آنها در سرور، این مشکل را حل کرد و نیازی نباشد که آن فایل‌ها را در سیستم نصب یا کپی کرد.

  • می توان سیستم را در بستر اینترنت آنلاین کرد

به این ترتیب دیگر بابت از دست دادن اطلاعات، دغدغه‌ای نخواهید داشت.
فرض کنید اطلاعاتی در یک سیستم محلی در کامپیوتر دارید، در اینصورت مدام باید به فکر پشتیبان‌گیری باشد تا مبادا این اطلاعات روی کامپیوتر پاک نشود و … اما اگر در بستر اینترنت باشد، شما نیازی به پشتیبان‌گیری نخواهید داشت؛ چرا که این کار توسط سرور و مدیران سیستم صورت می‌گیرد.

  • بروزرسانی سیستم آسان تر می شود

در این حالت نیازی نیست که دوباره نرم افزار روی سیستم کاربر نصب شود. به این ترتیب سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات بیشتر خواهد بود. یعنی حتی در یک اسمارت فون هم، نیاز به نصب هیچ نرم افزاری نخواهد بود.

  • سازگاری با کلیه سیستم عامل ها

برنامه نویسی تحت وب، روی سیستم عامل‌های مختلف مثل ویندوز، ios ، اندروید و… در هر ساعت و در هر مکانی قابل اجرا خواهند بود.

برنامه نویسی تحت وب را از کجا شروع کنم؟

حال که با مزیت‌های برنامه نویسی تحت وب آشنا شدید، ممکن این سوال برایتان ایجاد شود که برای وارد شدن به دنیای این نوع برنامه‌نویسی باید از کجا شروع کنیم؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال باید ابتدا با مفهوم Front-end و Back-end در برنامه نویسی تحت وب آشنا شوید.

Frontend Developer

وقتی می‌گوییم فردی طراح سایت است، منظور فردی است که هم می‌تواند با فتوشاپ و نرم افزارهای گرافیکی مشابه کار کند و هم آن طرح‌ها را به کدهای HTML، CSS، JAVA SCRIPT تبدیل کند. تمام چیزی که کاربر از ظاهر سایت می‌بیند، مربوط به این کدها می‌شود که همه آنها با مرورگر وب کاربر کنترل می‌شود. مثل صفحات سایت، منوها، فونت‌ها، فرم های تماس و …

Backend Developer

و اما Back-end از سه بخش سرور، برنامه و پایگاه داده تشکیل شده است.
یعنی زمانی که شما سایتی را باز می‌کنید، با فرانت‌اند روبرو شده و با آن تعامل می‌کنید، اما زمانی که اطلاعاتی را وارد می‌کنید، روی پایگاه داده‌ای (دیتابیس) که بر روی سرور قرار گرفته است، ذخیر می‌شود. این ذخیره سازی توسط برنامه‌ها صورت می‌گیرد. تمام این اطلاعات که روی سرور قرار گرفته‌اند، با مراجعه مجدد شما به سایت، از روی سرور به نمایش در می‌آیند. به فردی که از این تکنولوژِی‌ها استفاده می‌کند و آنها را به هم مرتبط می‌کند، Backend Developer در زبان های برنامه نویسی نامیده می‌شود.

شما باید با توجه به علایق و سلیقه خود یکی از این دو را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

همانطور که ما انسان‌ها زبان‌های مختلفی برای برقراری ارتباط با یکدیگر داریم، کامپیوتر هم زبان ماشین را برای خود انتخاب می‌کند. از این رو ما زبان های برنامه نویسی متعددی را قالب وب و موبایل دارد که هر کدام با زبان‌های مشخصی توسط یک برنامه نویس حرفه‌ ای قابل اجرا هستند. در این مقاله این مسئله را برایتان مشخص کردیم و درباره زبان‌های برنامه‌نویسی توضیحاتی را ارائه کردیم.