سفارش تبلیغ
صبا ویژن

3 روش برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس

برنامه نویس شدن با چه روش‌هایی امکانپذیر است؟ این سوالی است که معمولا توسط افراد علاقمند به برنامه نویسی پرسیده می‌شود که دوست دارند برنامه نویسی را شروع کنند، اما دقیفا نمی‌دانند چکار کنند و از کجا شروع کنند و یا اصلا نمی‌دانند بهترین روش‌ها برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس کدامند؟

تبدیل شدن به یک برنامه نویس

در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که براساس آن بتوانید برنامه نویسی را شروع کنید .

سپس مسیر درست و مورد علاقه خود را در برنامه‌نویسی پیدا کنید و متوجه شوید که آیا اصلا این شغل برای شما مناسب است یا خیر.

برای وارد شدن به دنیای برنامه نویسی و تبدیل شدن به یک برنامه نویس باید مواردی را در نظر بگیرید که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

علاقمندی مهم تر از میزان درآمد

اکثر برنامه نویسان حرفه‌ ای و متخصص در زمینه برنامه نویسی، کسانی هستند که عاشق این کار بوده‌اند و این علاقه در آنها موجب شده است که سختی‌ها و مشکلاتی که در مسیر برنامه نویسی وجود دارد را راحت‌تر پشت سر بگذارند. این افراد از همان سنین پایین این علاقه را در خود کشف کرده‌اند و به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کرده‌اند. برای مثال بیل گیتس، اولین برنامه خود را در 13 سالگی نوشت.

آیا علاقه برای برنامه نویس شدن کافی است؟

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که صرفا علاقه نمی‌تواند باعث برنامه نویس شدن فرد شود. برای مثال ممکن است کسانی از دور این رشته را ببیند و شیفته و مجذوب پرستیژ این شغل شوند، اما وقتی شروع به این کار کردند و با سختی‌های کار مواجه شدند، شانه خالی کنند و بخواهند تغییر مسیر دهند. بنابراین علاقه صرف کافی نیست، بلکه باید این علاقه در سنین پایین‌تر خود را نشان دهد و بتواند فرد را ساعت‌ها پشت کامپیوتر بنشاند، بدون اینکه درآمدی برای فرد داشته باشد.

اگر از علاقه واقعی خود و نه علاقه عجولانه و یک دفعه‌ای به برنامه نویسی مطمئن شدید، وقت آن است که زمینه و بستر برنامه نویسی خود را مشخص کنید. امروزه برای برنامه نویسی سه بستر زیر موجود است:

  • دسکتاپ
  • تحت وب
  • موبایل

بهتر است برای شروع هر یک از این‌ها و تبدیل شدن به یک برنامه نویس در آن‌ها، یک آشنایی اولیه با هر کدام داشته باشید تا بتوانید راحت‌تر زمینه کاری خود را انتخاب و شروع کنید.

1- برنامه نویسی دسکتاپ

معمولا در مورد برنامه نویسی دسکتاپ زیاد صحبت می‌شود و برای شروع آن زبان‌های مختلفی مطرح می‌گردد اما توضیح دقیقی در مورد آن ارائه نمی‌شود. اگر بخواهیم تعریف دقیق و در عین حال ساده‌ای را برای این روش برنامه نویسی ارائه دهیم باید بگوییم برنامه‌هایی هستند که در کامپیوترهای خانگی یا لپ تاپ‌هایی که دارای سیستم عامل ویندوز، لینوکس یا مک اجرا می‌شوند ، مثل آفیس، فتوشاپ و …
حال اگر این برنامه‌ها فقط برای ویندوز برنامه نویسی شوند، به آنها برنامه نویسی ویندوز می‌گویند.

2- برنامه نویسی تحت وب

یک نوع از روش های برنامه نویسی، برنامه نویسی تحت وب است که به منظور تولید نرم افزارهای تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه‌ها به منظور انجام امور مختلفی روی کار می‌آیند که به شکل آنلاین انجام می‌شوند. از دلایل محبوبیت برنامه‌های تحت وب، می‌توان به سادگی و دسترسی شبانه روزی به آنها اشاره کرد. پس برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس می‌توانید برنامه نویسی تحت وب را انتخاب کنید.

برای اینکه بخواهید به این برنامه‌ها دسترسی داشته باشید، فقط کافی است که از یک مرورگر استفاده کرده و به اینترنت وصل شد. زمانی که شما در حال استفاده از ایمیل هستید، یا خرید آنلاین انجام می‌دهید و یا به امور بانکی خود رسیدگی می‌کنید، در حال استفاده از برنامه‌های تحت وب هستید.

مرورگرها سبب شده‌اند که دسترسی به وب برای همه کاربران آسان شود. کاری که این مرورگرها انجام می دهند این است که دستورات کاربران را به سرورها منتقل کرده و پاسخ را نیز از سرورها گرفته و در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به دلیل تخصصی‌تر شدن ارسال‌ها و دریافت‌ها، برنامه نویسی وب به دو قسمت front-end و back-end تقسیم می‌شوند. فرانت‌اند به طراحی ظاهر سایت می‌پردازد و بک‌اند به طراحی سمت سرور.

از زمانی که سایت‌ها و سایر برنامه‌های تحت وب در میان مردم فراگیر شدند، طراحی وب رونق بسیار زیادی پیدا کرد. خیلی از افراد به سمت یادگیری برنامه نویسی تحت وب رفتند و تعداد برنامه نویسان در این حوزه بیشتر شد. امروزه بسیاری از کسب و کارهای سنتی متوجه شده‌اند که اگر از وبسایت برای ارائه کار خود استفاده نکنند، از قافله عقب می‌مانند.

3- برنامه نویسی موبایل

بهتر است بدانید که برنامه نویسی موبایل، فقط مربوط به ساخت اپلیکیشن‌های موبایل نیست، بلکه تمام برنامه‌هایی را شامل می‌شود که در دستگاه‌های قابل حمل می‌توان از آنها استفاده کرد. یعنی این مدل از روش های برنامه نویسی، به ساخت برنامه‌هایی برای گوشی، تبلت، ساعت هوشمند و … می‌پردازد.

برنامه نویسی موبایل فقط مختص برنامه‌هایی که روی موبایل اجرا می‌شوند نیست، بلکه توسعه دهندگان وب، صفحه‌هایی را طراحی می‌کنند که قابلیت اجرا شدن روی موبایل را هم داشته باشند. سیستم عامل‌های گوشی‌های هوشمند در دو نوع اندروید و ios وجود دارند.
در شروع برنامه نویسی موبایل، معمولا افراد به این فکر می‌کنند که کدام سیستم عامل را انتخاب کنند. اما با توجه به اینکه بیشتر از 50% از سهم بازار موبایل متعلق به اندروید است، بنابراین انتخاب برنامه نویسی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس در اندروید کار عاقلانه‌تری خواهد بود. مخصوصا در ایران که آیفون با برخی محدودیت‌ها و مشکلات روبروست، انتخاب اندروید طرفداران بیشتری دارد.

روش های برنامه نویسی

در یک دهه اخیر، برنامه نویسی رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و اهمیت بسیار زیادی در دنیا دارد. به این دلیل هم رقیبان بسیار زیادی در این بازار وجود دارند و برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس باید هوشمندانه عمل کرد. شما با انتخاب هر یک از روش های برنامه نویسی مطرح شده می‌توانید وارد دنیای برنامه نویسی شده و با تلاش و پشتکار، مسیر برنامه نویس شدن را طی کنید. فقط کافیست عنصر علاقه و تلاش را در خود پرورش دهید.