سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با الفبای برنامه نویسی آشنا شوید

ممکن است شما هم که در حال خواندن این متن هستید در مورد برنامه نویسی چیزهایی شنیده باشید، از جمله اینکه برنامه نویسی شغل پردرآمدی است و بازار کار خوبی دارد، برنامه نویسی شغل مطمئنی است و برنامه نویس هیچ وقت بیکار نمی‌ماند. تمام این‌ها باعث می‌شوند که برنامه نویسی طرفداران بسیاری پیدا کند و افراد زیادی در پی یادگیری آن باشند. اما سوالی که ایجاد می شود این است که از بین این علاقه مندان به برنامه نویسی، کدام یک از آنها به درد برنامه نویسی می‌خورند؟ و کدام یک می‌توانند تبدیل به یک برنامه نویس موفق شوند؟ کسی که باهوش تر است؟ کسی که ریاضیات خوبی دارد؟ یا کسی که پرتلاش بوده و اراده قوی تری دارد؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ سوالات این چنینی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید و با الفبای برنامه نویسی و دنیای دنیای
برنامه نویس‌ها آشنا شوید و سپس نتیجه گیری کنید که آیا شما فردی مناسب برای این شغل هستید یا نه؟

الفبای برنامه نویسی

آیا برنامه نویسی برای من مناسب است؟

خیلی از افرادی که علاقمند به یادگیری برنامه نویسی هستند اما جرات نمی‌کنند به سراغ آن بروند؛ چرا که فکر می‌کنند برای
یادگیری برنامه نویسی باید دانش بالایی در زمینه IT داشته باشند. معمولا وقتی اسم برنامه نویسی به میان می‌آید ممکن است عده‌ای یاد فیلم‌های سینمایی بیفتند که در آن فردی در یک اتاق تاریک نشسته و در مقابل او یک صفحه مشکی کامپیوتر قدرتمند قرار گرفته که پر است از کدهای سبز و آبی پیچیده که در حال حک کردن سیستم‌های بانکی و … است.

اما خب این تصور همیشه به واقعیت شبیه نیست. برنامه نویس‌ها هم می‌توانند با یک کامپیوتر معمولی در روز روشن کار کنند. حتی برخی از آنها کارمند و حقوق بگیر هستند و دسترسی به سیستم‌های اطلاعاتی خاصی هم ندارند. برخی افراد هم فکر می‌کنند برای یادگیری آن خیلی دیر شده و یا اینکه بازار کار برنامه نویسی اشباع شده و به قدری افراد حرفه‌ای در این کار هستند که نوبت به آنها نمی‌رسد.

برنامه نویسی چیست؟

اگر بخواهیم به الفبای برنامه نویسی و مقدمات برنامه نویسی بپردازیم، باید بگوییم که برنامه نویسی به یک سری از دستورات گفته می‌شود که سیستمی مانند کامپیوتر، این دستورات را می‌فهمد و آنها را یکی پس از دیگری به ترتیب اجرا می‌کند. هر زبان برنامه نویسی یک سری لغات، دستورات و قوانینی در دسترس برنامه نویس می‌گذارد تا برنامه نویس بتواند از طریق این دستورات با کامپیوتر صحبت کند. درست مثل اینکه ما با استفاده از واژگان و دستوارات زبان فارسی با یکدیگر صحبت می‌کنیم و حرف‌های یکدیگر را متوجه می‌شویم. حال به مجموعه‌ای از این دستورات که در اختیار سیستم‌های کامپوتری قرار می‌گیرد و سیستم آنها را متوجه می‌شود، نرم افزار یا اپلیکیشن می‌گویند.

در واقع برنامه نویسی نوعی روش حل مساله است که به کمک کامپیوتر انجام می‌شود. فرص کنید شما وارد سیستم دانشگاهی خود شده و شماره دانشجویی خود را وارد می‌کنید. در اینجا فقط به کمک یک کد می‌توانید به تمام اطلاعات دانشجویی خود دسترسی پیدا کنید. از جمله برنامه‌های کلاسی، نمرات، زمان امتحانات، تعداد واحد های گذرانده شده و …

این امکان به کمک برنامه نویسی ایجاد شده است تا با دریافت شماره دانشجویی شما، اطلاعات شما را از بین هزاران دانشجوی دیگر پیدا کرده و در قالب جدول هایی به شما نشان دهد. طراحی این سیستم، کار یک تیم برنامه نویسی بوده است.

بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که برنامه نویسی علمی است که به ما امکان می‌دهد دستوراتی را به کامپیوتر داده و منتظر اجرای آن‌ها باشیم. این دستورات به صورت کدهایی به کامپیوتر داده می‌شود تا در سی پی یو CPU کامپیوتر پردازش شده و خروجی آن به ما نشان داده شود.

بهتراست بدانید که کامپیوترها قادر به درک زبان انسان نیستند و تمامی اطلاعات باید به صورت صفر و یک به آن ها داده شود. در اینجا برنامه‌نویس به وسیله زبان برنامه نویسی، خواسته خود را به یک نرم افزار انتقال می‌دهد و سپس این خواسته و دستورات، به کدهای صفر و یک تبدیل می‌شود و کامپیوتر آنها را درک  کرده و شروع به پردازش آنها می‌کند.

برنامه نویس کیست؟

امیدواریم تا به اینجا الفبای برنامه نویسی و مقدمات برنامه نویسی را به خوبی به شما انتقال داده باشیم و ابهامات شما در این زمینه برطرف شده باشد. حال می‌رویم به سراغ این که برنامه نویس کیست؟ و به چه کسی برنامه نویس گفته می‌شود؟
برنامه نویس به شخصی گفته می‌شود که به دنبال پیدا کردن بهترین جواب‌ها برای مسائل است و برای این کار مسائل را به کمک زبان برنامه نویسی به کامپیوتر منتقل می‌کند و کامپیوتر هم این اطلاعات دریافت شده را پردازش کرده و نتیجه را به صورت خروجی نشان می‌دهد. بنابراین برنامه نویس باید تسلط کافی به حل مساله، تحلیل داده، عیب یابی و … داشته باشد. به عبارت دیگر برنامه نویس فردی است که شروع به تولید یک نرم افزار در کامپیوتر می‌کند که این نرم افزار می‌تواند مربوط به اجرا در صفحات وب،  دسکتاپ و یا موبایل باشد.

مقدمات برنام نویسی و شروع یادگیری

برای اینکه شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی کنید، باید ابتدا یک زبان برنامه نویسی انتخاب کرده و کار با آن را آموزش ببینید. اما بهتر است قبل از آموزش، مقدمات برنامه نویسی اعم از منطق، ساختار زبان برنامه نویسی، فلوچارت و الگوریتم را یاد بگیرید. موارد گفته شده، مستقل از زبان‌های برنامه نویسی هستند و معمولا مشکلی که در شروع آموزش وجود دارد این است که افراد قبل از اینکه با الفبای برنامه نویسی و مقدمات برنامه نویسی آشنا شوند، برای یادگیری زبان برنامه نویسی اقدام می کنند. در این روش زبان مورد نظر را به خوبی یاد می‌گیرند اما زمانی که می‌خواهند به صورت مستقل یک پروژه را انجام دهند به مشکل می‌خورند. بنابراین یادگیری الفبا و مقدمات زبان برنامه نویسی، امری واجب و ضروری قبل از شروع یادگیری است.